5 tekenen dat je logo en huisstijl verouderd is

Als er een nieuwe huisstijl van een groot bedrijf geïntroduceerd wordt is er vaak kritiek op. Het is iets dat je in de grafische industrie altijd terug ziet. Het is immers ook vaak een kwestie van smaak.
Veel mensen houden niet zo van risico’s of het onbekende, vernieuwen is eng! Daarnaast kijken ondernemers vaak zolang tegen hetzelfde huisstijlontwerp aan dat ze niet in de gaten hebben dat deze inmiddels sterk is verouderd.

1. Jouw logo werkt niet goed op moderne media

Als jouw logo vijftien jaar geleden is ontworpen werkt deze misschien niet goed op moderne websites of op social media. Het zag er destijds misschien prachtig uit in de Gouden Gids maar komt niet over op jouw nieuwe website. Tegenwoordig gebeurd een groot deel van je activiteiten natuurlijk online. Denk aan e-mailen, promotie op social media, website designs etc. Stel jezelf de volgende vragen:

Kan mijn logo kleiner worden en nog steeds leesbaar zijn?
Kan je jouw logo gebruiken op al jouw visuele communicatie?
Kan je er een icoon van maken?
Of kan ik er een knop van maken op een mobiele app?

2. Jouw logo vertelt niks meer over jouw huidige activiteiten

Net als de meeste dingen in het leven veranderen bedrijven ook met de tijd. Het is niet vreemd dat een bedrijf dat begint met één product uitgroeit tot een bedrijf met een ander product of zelfs een hele andere bedrijfsfilosofie. Waar een familiebedrijf vroeger nog gespecialiseerd was in het installeren van vuurhaarden, maakt deze 75 jaar later designhaarden die lopen op gas. Als jouw logo en huisstijl niet verteld wat jij nu doet, maar nog steeds gefocust is op de oude activiteiten, is het tijd voor verandering. Een logo moet immers de essentie uitdragen van jouw bedrijf.

3. Jouw logo heb je zelf gemaakt

Als een familielid of jijzelf zich over jouw bedrijfslogo gebogen heeft is het misschien tijd om een professioneel bureau in te schakelen. Als je bijvoorbeeld naar een bedrijf als Apple kijkt, zie je dat zij vooral bekend zijn geworden doordat zij belang hechten aan mooie producten. Dit laat zien hoeveel belang mensen hechten aan esthetiek. Een goed logo met bijbehorende huisstijl verteld het verhaal van jouw onderneming en is een weerspiegeling van jouw bedrijf. Zorg dan ook dat deze optimaal is.
Als je nooit complimenten over je logo ontvangt, moet deze misschien vernieuwd worden.

4. Jouw logo ontwerp is niet zo aantrekkelijk als die van jouw concurrenten

Kijk eens goed naar de concurrentie. Hebben zij goede huisstijlen en kan jij jezelf hieraan meten? Als zij dat wel hebben is het tijd om hierin mee te gaan. Nog beter is het als je concurrenten over slechte huisstijlen beschikken, dan is het een kans voor jou om extra op te vallen met een nieuwe huisstijl. Onderschat de impact van een goed design niet.

5. Jouw logo is te complex

Een trend van de afgelopen jaren is het versimpelen van ontwerpen. Je ziet het zowel in de architectuur, productdesign en bij grafisch ontwerp. Less is more. Waar vroeger schaduwen, krullen, kleurovergangen, 3d effecten en complexe typografie in de mode waren, willen we nu vooral heldere vormen en frisse kleuren terug zien in huisstijl ontwerpen. Bestaat jouw bedrijfslogo uit teveel kleuren en vormen en heb je moeite deze te herkennen als deze klein wordt afgebeeld? Dan weet je wat je te doen staat!


Twijfel je of jouw logo nog van deze tijd is of wil je een nieuwe huisstijl laten ontwerpen? Neem dan contact met ons op voor vrijblijvend advies.