6 tips voor drukwerk dat opvalt

Hoewel veel bedrijven tegenwoordig kiezen voor online campagnes op social media of Google is er ook nog veel winst te behalen met opvallend drukwerk. Het is zelfs bewezen dat een campagne gemiddeld 20% meer resultaat heeft wanneer er gebruik wordt gemaakt van gedrukte media. Maar alleen een geprint A4tje voldoet natuurlijk niet. Daarom hier 6 tips om jouw drukwerk nog beter op te laten vallen.

1. Formaat

Het formaat is natuurlijk van groot belang voor een media-uiting. Naast de standaard A en B-formaten, kan je pas echt goed opvallend als je een afwijkend formaat kiest. Stel je voor dat jouw folder met een afwijkend formaat tussen folders met een standaard formaat ligt, dan valt deze al snel op. Daarnaast kan je jezelf ook onderscheiden door gebruik te maken van andere vormen. Wat dacht je van een rond visitekaartje of een flyer met een schuine bovenkant?

2. Typografie

Afhankelijk van het formaat is het goed om na te denken over een geschikt font en de hoeveel tekst die je op het drukwerk wilt plaatsen. Wat is de doelgroep en hoeveel informatie wil je overbrengen? Natuurlijk moet je hierbij ook rekening houden met wat voor soort drukwerk het is. In een folder kan je bijvoorbeeld meer tekst kwijt dan op een flyer. Zorg voor een pakkende koptekst, waarmee je de aandacht trekt en de ontvanger verleidt. Wees daarnaast origineel met de font keuze en ga niet voor standaard Arial. Daarnaast hoeft tekst niet zwart of wit te zijn, wijk af door het gebruik van andere kleuren. Zorg dat de kopteksten er uit springen, maar let er wel op dat de teksten leesbaar blijven.

3. Kleuren

Kleur is onmisbaar in drukwerk, het zorgt er voor dat je een bepaald gevoel krijgt bij de media-uitingen en bij het bedrijf waar de media-uiting van is. De kleurkeuze is voor 85% bepalend bij het koopgedrag van een consument. Zo zijn mannen over het algemeen sneller aangetrokken tot donkere kleuren, vrouwen tot zachtere kleuren en kinderen tot primaire, felle kleuren. Elke kleur heeft een bepaalde psychologische werking. Blauw wekt betrouwbaarheid, rust, zekerheid en verantwoordelijkheid op en rood het gevoel van passie en kracht. Extra opvallen met je drukwerk doormiddel van kleur, kan door af te wijken van de gebruikelijke kleuren. Wat dacht je van het gebruik van neon-kleuren? Vergeet echter nooit dat het wel aantrekkelijk moet blijven voor jouw doelgroep.

4. Beeld

Aantrekkelijke beelden kunnen er voor zorgen dat jouw drukwerk opvalt. Zorg voor mooi verzorgde foto’s met aantrekkelijke kleuren, composities en genoeg licht. Breng mensen in verleiding. Houdt bij beeldgebruik ook rekening met het formaat van het drukwerk waar je een bepaald beeld op wilt plaatsen. Voor een poster zal een groter beeld nodig zijn dan voor een flyer. Maak foto’s met een goede kwaliteit camera voor het beste resultaat of schakel een fotograaf in.

5. Materiaal

Welk materiaal wil je gebruiken voor jouw drukwerk? Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Papier komt in vele diktes en structuren. Vaak geeft dikker papier een professionelere uitstraling, maar niet voor al het drukwerk is dik papier handig. Folders zullen bijvoorbeeld minder mooi te vouwen zijn bij dik papier. Papier kan glanzend, glad, mat, korrelig zijn of een bepaalde structuur hebben. Ook kan er een coating worden aangebracht. Als milieuvriendelijk hoog in het vaandel staat bij jouw onderneming, kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor gerecycled papier. Als je echt iets aparts en opvallends wil kan je zelfs op doorschijnend papier drukken. Het is ook handig om na te denken over jouw budget. Bij dikkere papier soorten of gerecycled papier zullen de kosten hoger liggen.

6. Extra’s

Er zijn een aantal mogelijkheden binnen drukwerk waarmee je nog meer kunt opvallen. Zo kan je met foliedruk bijvoorbeeld goud of zilver laten printen. Bepaalde elementen laten drukken in reliëfdruk, zodat het in of op het papier lijkt te liggen. Of gebruik maken van spot-uv, dit is een glanzende lak die je op of als bepaalde delen van een ontwerp kunt plaatsen. Ook kan je gebruik maken van gekleurd papier, waardoor de zijkant van het papier een kleurtje heeft. De mogelijkheden zijn oneindig.


Wil je meer weten over opvallen met drukwerk, de mogelijkheden of wil je drukwerk laten ontwerpen? Neem dan contact met ons op voor vrijblijvend advies.


Bron: mixusstudio.com