Waarom is een goed logo belangrijk?

Een sterk logo is een krachtig marketingmiddel. Het is herkenbaar en speelt in op de gevoelens van je doelgroep. Zo verleid je potentiële klanten om een beroep te doen op jouw producten of diensten. En dat is niet anders in de digitale wereld.

Heb je Forrest Gump al gezien? De film gaat over een simpele jongen met een laag IQ, die door enkele toevallige situaties geleidelijk opgroeit tot een miljonair. Op een gegeven moment koopt Forrest onwetend wat aandelen van een ‘voedselbedrijfje’.

Het blijkt dat hij onbewust een fantastische investering heeft gedaan, omdat hij het eigenlijk heeft over Apple Computers. Als kijker word je hiervan subtiel op de hoogte gebracht. Het bekende logo van de kleurrijke, gebeten appel komt namelijk in beeld.

Een logo is eigenlijk een symbool van de ziel van een bedrijf. Een visuele identiteit van een product dat helpt op te vallen en herkenbaar te zijn.

Studies wijzen uit dat elk individu gemiddeld 5.000 maal per dag wordt geconfronteerd met reclame en merken. In sommige gevallen (een dagje shoppen bijvoorbeeld) kan dat zelfs oplopen tot 20.000 impressies.

Het is echter wel mogelijk dat men niet elk product herkent, omdat het artikel in kwestie niet voorzien is van een duidelijk logo. Voor elke zaak – ongeacht de grootte – is het belangrijk om een eigen merkidentiteit te creëren.

De voordelen van een logo:

Een eerste indruk maken: Een goede eerste indruk maken blijft belangrijk om op lange termijn een impact te hebben bij eindgebruikers en zakenpartners. Het logo zorgt meestal voor de eerste indruk. Het is dus belangrijk om een logo te hebben dat mooi, slim en creatief is. Jouw bedrijfscultuur, dat moet een logo uitdrukken.

Een boodschap overbrengen: Veel merken dragen een boodschap uit met hun logo. De olie- en gasreus BP vernieuwde het bedrijfslogo door te verwijzen naar ‘Helios’, de oude Griekse god van van de zon. Hiermee wilden ze uitdrukken dat ze méér doen dan enkel fossiele brandstoffen, onder andere ook zonne-energie.

Het logo van Amazon – de grootste onlinewinkel ter wereld – toont dan weer een lach die van de A tot de Z loopt. Dat suggereert dat ze een ongelooflijk ruim aanbod van producten aanbieden met een glimlach. Mercedes-Benz tenslotte heeft als logo een driepuntige ster, die verwijst naar hun aanwezigheid op land, ter zee en in de lucht.

Trek nieuwe klanten aan: Van alle beschikbare onlinewinkels blijken klanten het liefst te winkelen bij webshops met een logo. Eens een zaak een klant heeft binnengehaald kan een logo werken als retentie, maar de eerste convertie blijft de moeilijkste. De gemiddelde conversiescore van een onlinebezoeker bedraagt maar 1 percent. Een goed logo trekt klanten aan en bouwt vertrouwen, wat de kans op conversie verhoogt. Een interessant logo kan als een magneet fungeren en de klanten nieuwsgierig maken om een product of dienst te proberen.

Opvallen: Er zijn miljoenen offline- en onlinezaken in de wereld, waarbij er duizenden zijn die soortgelijke zaken of producten aanbieden. Een merklogo helpt ze om zich te onderscheiden van de concurrentie. Bovendien kan een consument hun merk er zo uitpikken tussen alle andere producten of diensten op de markt. België heeft bijvoorbeeld een rijke traditie en een groot aanbod aan chocoladewinkels. Toch weten klanten steeds dat ze een winkel van Leonidas binnenstappen.

Bouw geloofwaardigheid op: Een logo verleent ook een kwaliteitsgarantieaan een product. Indien de mobiele telefoon in je hand bijvoorbeeld een logo van Apple of Samsung draagt, ben je er zeker van dat het toestel stevig en van goede kwaliteit is. Je zou een soortgelijk apparaat van een ander merk niet even snel vertrouwen. Bedrijven spenderen daarom tijd, moeite en geld om te zorgen dat hun logo wordt ervaren als professioneel en betrouwbaar.

Merkherinnering: Een logo is het gezicht van een merk. Klanten herinneren zich dit symbool en denken eraan wanneer ze jouw product of dienst nodig hebben.

Het juiste logo

Uit bovenstaande argumenten kan je afleiden dat het zeer gunstig is om een logo te hebben. Maar het is nog belangrijker om het juiste logo te hebben. Een logo met een suggestieve boodschap wordt mogelijk verkeerd geïnterpreteerd en beschadigt dus je merk.

Grote bedrijven hebben de middelen om gigantische budgetten aan marketing te spenderen. Kleine bedrijven moeten daarentegen jaren bekomen van slechte publiciteit. Of komen dat zelfs helemaal niet meer te boven.


Do’s en don’ts van logo-ontwerp:

  • Vermijd plagiaat. Gebruik andere logo’s enkel als inspiratiebron.
  • Hou het eenvoudig met een minimalistisch ontwerp.
  • Probeer verschillende variaties, pin je niet vast op het eerste voorstel.
  • Gebruik de juiste kleuren(combinaties).
  • Vermijd het gebruik van beelden in je logo die je online hebt gevonden. Dat kan leiden tot copyright-overtredingen.
  • Een logo moet lang meegaan. Het mag binnen enkele jaren niet ouwbollig of gedateerd overkomen.

Bron: www.way2web.be