Zo ontwikkel je een goede huisstijl

 

Een huisstijl is meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om de identiteit van je bedrijf te versterken. Gebruik deze checklist voor een passende huisstijl voor jouw bedrijf.

Tip 1: bedenk wat je wilt uitstralen met je huisstijl

Voordat je aan een bedrijfsnaam of logo gaat denken, moet je eerst in kaart brengen wat je precies met je bedrijf wilt uitstralen. Wat is het imago dat je wilt uitdragen?

  • Ben je een jonge student die software en websites ontwikkelt? Dan ligt een vlotte, hippe uitstraling voor de hand.
  • Ben je daarentegen een accountant die net voor zichzelf is begonnen? Dan wil je een betrouwbare indruk maken op de klant. In dat geval is het bijvoorbeeld niet logisch om felle kleuren als roze en geel te gebruiken of een schreeuwerig logo te ontwerpen.

Huisstijl = identiteit

Een huisstijl staat dus voor jouw identiteit, zowel als persoon als bedrijf. Als jouw identiteit niet overeenkomt met je uitstraling, geef je potentiële klanten een verkeerde boodschap. Het heeft dan ook geen zin om een huisstijl van een ander bedrijf te kopiëren.

Natuurlijk kunt je je laten inspireren door andere logo’s, kleuren en bedrijfsnamen, maar uiteindelijk moet het wel op jouw bedrijf van toepassing zijn.

Tip 2: verwerk de huisstijl in je bedrijfslogo

Een huisstijl is dus essentieel voor jouw identiteit en uitstraling. Het bedrijfslogo is het eerste wat jouw klant ziet. Als startende ondernemer is het verstandig om een vaste stijl te hanteren. Gebruik dus dezelfde typografie, kleur en logo op jouw briefpapier, rekeningen, visitekaartjes, bedrijfsauto en op de website. Dat staat professioneel.

Jouw bedrijfslogo

Laat de producten of diensten op een speelse manier terugkomen in het logo. Houd het logo simpel en probeer het ook tijdloos te maken. De beste voorbeelden hiervan zijn Apple en Nike. Super eenvoudig, maar iedereen weet waar het voor staat. Je hebt twee soorten bedrijfslogo’s:

  1. Woordlogo
    Je schrijft de volledige naam van jouw onderneming in het logo. Om zich succesvol te onderscheiden van de concurrentie, kiezen bedrijven er vaak voor om een specifiek lettertype en een huisstijlkleur in het logo te verwerken. Bekende voorbeelden zijn Microsoft, Canon, Coca Cola, HEMA, Dell en Rabobank.
  2. Beeldlogo
    Voor startende ondernemers is dit eigenlijk (nog) niet van toepassing. Alleen extreem sterke merken kunnen volstaan met slechts een afbeelding. Dit symbool is zodanig herkenbaar dat een beschrijvende tekst niet (meer) nodig is. Bekende voorbeelden zijn Chanel, Volkswagen, Opel, Pepsi en Shell.

Tip 3: huisstijl uitbesteden, huur een professional in

Als je zelf niet creatief bent, is het verstandig om een professioneel bureau in te schakelen.

  • Wees wel zo duidelijk mogelijk wat betreft het doorgeven van je wensen. Het is uiteindelijk jouw visitekaartje en de huisstijl moet jouw identiteit weergeven
  • Zorg ervoor dat je de ontwerper aan een goede briefing onderwerpt. Hij moet jouw bedrijf, filosofie en imago in één ontwerp weten te vatten
  • Alleen een mooie afbeelding voor het logo bedenken is niet genoeg
  • De ontwerper moet onder andere weten wat jouw doelgroep is, jouw strategie kennen, op de hoogte zijn van je missie en ontwikkelingen op de markt, je gewenste imago, de kleuren (zacht, hard), de uitstraling (persoonlijk, zakelijk), etc.

 

Aan de slag met de branding van jouw zaak?Laat dan van je horen! 


We geven vrijblijvend advies en kunnen je verder met onze jaren ervaring, uitgebreid aanbod en uitmuntende service!


bron: ikgastarten.nl