Tip 2: verwerk de huisstijl in je bedrijfslogo
Een huisstijl is dus essentieel voor jouw identiteit en uitstraling. Het bedrijfslogo is het eerste wat jouw klant ziet. Als startende ondernemer is het verstandig om een vaste stijl te hanteren. Gebruik dus dezelfde typografie, kleur en logo op jouw briefpapier, rekeningen, visitekaartjes, bedrijfsauto en op de website. Dat staat professioneel.
Jouw bedrijfslogo
Laat de producten of diensten op een speelse manier terugkomen in het logo. Houd het logo simpel en probeer het ook tijdloos te maken. De beste voorbeelden hiervan zijn Apple en Nike. Super eenvoudig, maar iedereen weet waar het voor staat. Je hebt twee soorten bedrijfslogo’s:
- Woordlogo
Je schrijft de volledige naam van jouw onderneming in het logo. Om zich succesvol te onderscheiden van de concurrentie, kiezen bedrijven er vaak voor om een specifiek lettertype en een huisstijlkleur in het logo te verwerken. Bekende voorbeelden zijn Microsoft, Canon, Coca Cola, HEMA, Dell en Rabobank.
- Beeldlogo
Voor startende ondernemers is dit eigenlijk (nog) niet van toepassing. Alleen extreem sterke merken kunnen volstaan met slechts een afbeelding. Dit symbool is zodanig herkenbaar dat een beschrijvende tekst niet (meer) nodig is. Bekende voorbeelden zijn Chanel, Volkswagen, Opel, Pepsi en Shell.