5 Tips voor een succesvolle wagenbelettering

5 Tips voor een succesvolle belettering van uw wagen

Tip 1: Meer is niet altijd beter!

Het belangrijkste bij voertuigbelettering zijn niet de details maar de zichtbaarheid. Het voertuig word vaak in een flits gezien en foto’s en prints die zich op het voertuig bevinden worden niet gezien en niet herkend.

Daarom is het belangrijk om te werken met duidelijk kleuren van de huisstijl en slechts enkele kernwoorden. Naam , adres , telefoonnummer en faxnummer op een voertuig als belettering plaatsen heeft vaak geen zin.

Belangrijker is om enkele kernwoorden die leesbaar zijn op het voertuig te plaatsen. Uw belangrijkste activiteiten of uw website. Hierdoor ga je veel herkenbaarder zijn in het verkeer. Bovendien gaan mensen een hele waslijst aan informatie niet lezen, maar enkele kernwoorden wel.

Tip 2: Autoreclame wordt als eerlijk ervaren.

Consumenten gaan vandaag de dag bij hun aankopen eerder af op de mening van andere mensen dan op eenzijdige advertenties. Getuige hiervan is de populariteit van online recensies waar ervaringen worden gedeeld.

De geloofwaardigheid van een advertentie in een krant, van een reclamespot op tv, of van bill board reclame is de laatste jaren dan ook sterk afgenomen. En dit ten voordele van reclamevormen zoals autoreclame die als ‘eerlijker’ worden ervaren, het zijn immers gewone mensen zoals u en ik die de boodschap uitdragen. Deze nieuwe vorm van reclame zal op termijn dan ook aan belang winnen.

Tip 3: Een rijdend visitekaartje.

De wagen werkt voor veel ondernemers als visitekaartje, je komt bij je klanten met de wagen en deze is dikwijls de allereerste indruk van je bedrijf. We spreken daarom niet altijd over het kenteken van de wagen maar een propere wagen is dikwijls al een pluspunt. En anderzijds, zeg nu zelf, hoeveel uren brengen we niet door in de wagen en dus ook in de file. 

Tip 4: Een goed ontwerp werkt.

Het is ook belangrijk dat mensen voelen wat een bedrijf doet, zelfs als ze er nog nooit van gehoord hebben. Een doordacht ontwerp roept het juiste imago op bij klanten.

Zo moet het concept voor een kinderdagverblijf heel anders zijn dan dat van een advocatenkantoor. Maar ook bij dicht bij elkaar liggende sectoren zijn die verschillen er, zij het op een genuanceerder manier.

Tip 5: Beletter steeds je bestel- of vrachtwagen(s)

De meest gekende autoreclame is wel de bestelbusreclame of bestelwagenreclame. Dit komt uiteraard doordat de meeste bestelwagens bedrijfswagens zijn en het bedrijf gebruik maakt van de kans om van de grote oppervlaktes van de bestelwagens rijdende reclameborden te maken. Tevens staan bestelwagens bij de klant, en dat biedt leads voor het aanwinnen van nieuwe klanten.

Ook vrachtwagens bevinden zich voortdurend in het verkeer en worden dus veel gezien. Tevens bieden ze omwille van hun grootte grote vlakken waardoor teksten en tekeningen extra vergroot kunnen aangebracht worden. Daarnaast vallen deze reuzen extra op in het verkeer wat ze tot ideale rijdende billboards maakt.


Een (geslaagde) wagenbelettering kan een enorme meerwaarde zijn voor de zichtbaarheid van uw onderneming. Wil je zelf ook jouw wagen laten beletteren? Neem dan contact op met ons op voor vrijblijvend advies.


bron: ludoclaes.be